Před pár měsíci jsme zveřejnili článek, kde jsme vysvětlovali, jak je důležité pochopit, jaký význam mají peníze pro vás a vaši rodinu. Nedávná studie, na které se podíleli vědci z University College London, the Open University a odborníci z BBC Lab UK, ukázala, že to, jak vnímáte peníze, významně ovlivňuje vaše nákupní návyky a to, kolik utrácíte.
Tak například vidí-li někdo peníze jako zdroj jistoty a bezpečí, pomáhá to v důsledku snížit riziko finančních problémů. Na druhou stranu, pokud si někdo peníze spojuje primárně s mocí a společenským statutem, může to riziko finančních problémů naopak zvýšit.
Studie na základě zjištění rozlišuje čtyři různé typy lidí podle toho, jak se dívají na peníze. Někteří lidé úzkostlivě střeží, kolik peněz utrácejí, jiní si kupují množství věcí, aby se cítili lépe. A někteří si nechtějí připustit, jaký vztah k penězům skutečně mají.
4 způsoby, jak se díváme na peníze
Podívejme se na čtyři způsoby, jak se dívat na peníze, které vyšly z výše zmíněné studie.
„Status spenders“ – tito lidé vidí peníze jako symbol společenského statutu, prostředek vlivu a moci. Peníze vidí jako způsob, jak zaujmout druhé lidi.
„Secure savers“ – tito lidé vidí peníze jako zdroj jistoty. Umí s nimi dobře hospodařit a nedělá jim problém šetřit, i když zrovna není nic, na co by šetřit potřebovali.
„Independence lovers“ – tito lidé jsou náturou hedonisti. Žijí přítomným okamžikem a finanční stabilitou si nedělají starosti.
„Generous indulgers“ – tito lidé rádi utrácejí, ovšem za druhé lidi. Pomocí peněz ukazují, jak jim na druhých záleží.
Nákupní chování
Kromě čtyř způsobů, které mluví o vztahu lidí k penězům, rozlišujeme také různé typy nákupního chování:
Fanatičtí nakupující nakupují často a hodně. Často se jim stává, že nakoupí o dost více věcí, než původně plánovali. Například jdou do obchodu za jasným účelem nákupu bot, ale u pokladny skončí s dalším zbožím navíc.
Střídmí nakupující udělají všechno pro to, aby ušetřili. Aby ušetřili koruny navíc, jsou schopni strávit hodny a hodiny porovnáváním cen v kamenných obchodech nebo online, aby si mohli být jisti, že nakoupí za nejvýhodnější cenu. Jsou dokonce schopni jet přes celé město, jen aby ušetřili pár korun, a to i když jim to zabere nesrovnatelně více času.
Únikoví nakupující věří, že nákupy jsou formou terapie. Využívají je, když se potřebují rozptýlit z práce nebo osobního života.
Zdráhaví nakupující jsou úzkostliví, než vydají nějakou korunu. Nákup většinou odloží až do poslední chvíle, kdy je to nevyhnutelné. Například tento typ člověka odkládá nákup letenky až do okamžiku „last minute“. Pokud potřebují nové boty, je to spolehlivě až ve chvíli, když se jim starý pár bot obnosí tak, že nese známky viditelného poškození.
Nakupující zvyšující si sebevědomí vidí nákupy jako něco, co jim dodá sebejistotu. Často si kupují zbytečně drahé oblečení nebo jiné věci ve snaze cítit se lépe před ostatními.
Jak jste na tom vy? Ať už jste jakýkoli typ, toto poznání vám pomůže pracovat se svými nákupy a mít tak vaše útraty pod větší kontrolou.